toner, ord og tanker
På vej
- Carl laver rockopera, episode 3
Der er sket en del siden sidst. Ikke bare i form af mine evindelige overvejelser, men også mere konkret. Det er således med glæde at jeg denne gang kan præsentere et afsnit med noget mere kød på end det forrige.
Men sådan er det med kreative processer. Ind imellem er der perioder, hvor man kører i tomgang, afløst af andre perioder, hvor der sker en masse.
For en ordens skyld og for at foregribe en forvirring, der let kunne opstå, finder jeg det nødvendigt at nævne, at jeg tidligere har offentliggjort et andet musikalsk projekt med tilknytning til “Hændelsen”, nemlig “Gloomy Music”, der absolut ingen relation har til “Paul”. Ikke blot er der tale om et andet projekt, men om noget i sin art ganske væsensforskelligt.
Som jeg tidligere har forklaret, var “Gloomy Music” en række stemningskulisser, konstrueret til at blive brugt som baggrundsmusik, mens jeg skrev på “Hændelsen”, altså funktionel musik, en slags muzak. Der var ikke tale om at rekonstruere handlingen i et musikalsk sprog, men om den underliggende stemning og atmosfære, jeg ønskede “Hændelsen” skulle have. Således kan man altså heller ikke sige, at den ene eller anden af disse “Gloomy Tunes” svarer til det og det sted i romanens handling. De var der bare i baggrunden til at skrive op imod og for at bidrage til, at tingene fik den rette drejning.
Musikken var således heller ikke beregnet til at blive nærlyttet og kun i begrænset omfang egnet hertil. På de fleste mennesker vil den givetvis forekomme for ensformig til at kunne fastholde interessen. Når man derimod sidder og skriver til, er det en fordel, at tingene har en konstans henover længere forløb.
Jeg havde heller ingen intentioner om at lægge mig efter “Tommy”, da jeg lavede disse numre, og i det mindste den bevidste inspiration var af en ganske anden art. Men det er naturligvis klart, at alt, hvad jeg har lyttet til i årenes løb, ligger et eller andet sted i systemet og roder rundt.
Til lige præcis det specifikke nummer “Hændelsen” på “Paul” er det imidlertid ikke utænkeligt, at jeg vil genbruge enkelte ideer fra “Gloomy Music”, eftersom der her skal forekomme en række stemningsprægede passager, hvor vi befinder os i Pauls indre verden.